Leszámolás a romantikával: Gustave Flaubert - Érzelmek iskolája
„Az Érzelmek iskolája 1869-ben,
Flaubert alkotó pályájának zenitjén jelent meg legelőször, a második császárság
utolsó előtti évében, s a porosz-francia háború előrevetett árnyékában. A
kortársak nem fogadták osztatlan elismeréssel: szemlélete, életábrázolása
túlságosan keserű és mélyenjáró volt e kornak, s még George Sand, a
nagyromantika utolsó, nagyanyává őszült, de halálig derűlátó tanúja is
keménynek érezte egykori nemzedékének e bírálatát. Viszont annál lelkesebben
hódoltak neki a céhbeliek Taine-től, a filozófustól kezdve egészen a
naturalista regényíróig. Azóta ugyanez a mű nemcsak Flaubert remekművének,
hanem a XIX. századi regény egyik legmagasabb csúcsának számít, s francia és
külföldi kritikusok és irodalomtörténészek benne látják a múlt századvég érzelmi
és szellemi légkörének talán legtökéletesebb ábrázolását.”
Nagyon
szeretem a szépirodalmat. Persze a koromnál és tinédzserkori csacskaságomnál
fogva korántsem sikerült annyit megismernem belőle, amennyit érdemes lenne, de
időről-időre visszatérek hozzá. Flaubert
egyszer már elbájolt a Bovaryné-vel,
ezért levettem a polcról a másik, szüleim által beszerzett darabot, az Érzelmek iskoláját. Muszáj
megjegyeznem, hogy mindig fenntartásokkal kezelem azt, amiről vegyesen írnak.
Ez a regény pedig pontosan ilyen. Kortársai súlyos kritikával illették, vagy az
egekig magasztalták. Tény azonban, hogy Flaubert kiemelkedőt alkotott, két
szempontból biztosan.
A történet
szerint Frédéric, a fiatal, céltalan
fiatalember egy hajóút során beleszeret az eszményi nőbe, akiről sajnos hamar
kiderül, hogy házas, ráadásul egy kislány édesanyja. Frédéric ezért elmozdítja
magát a nyugodt vidéki életből, hogy megtalálja szerelmét a nagyvárosban, és
kieszelje, miként tudná elszakítani hites urától. Bármit megtenne az imádott
nőért, ám a társadalmi és társasági konvenciók meggátolják a nyílt vallomásban,
ezért úgy dönt, a férjjel kötött barátságot használja fel arra, hogy közelebb
kerüljön hozzá. Lopott percek, keserédes délutánok követik egymást, miközben
Frédéric Arnoux révén megismeri a
város tehetős embereinek egy másik arcát, vacsorákról vacsorákra, estélyekről
estélyekre sodródva. Mellékszereplők tömegén keresztül tárul a szemünk elé
Franciaország korrajza, amit elnyom a nagy hajsza a szerelemért.
Mitől lesz
mégis kiemelkedő a regény? Ami a legfontosabb: Flaubert leszámol a
romantikával. Nem egyszerűen elfordul tőle, hanem minden létező eszközzel
megbecsteleníti. A szereplők érzelemvilága giccses és gejl, Frédéric unalmas
siralmai és szerelmi lángolásai között az író az igazi tragédiákat néhány
sorban prezentálja (Rosanette
története, Arnoux-né elmotyogott
félmondata az asszonyi létről). A férfiak többnyire asszimilálódnak minden
élethelyzethez, időnként keseregnek, nosztalgiáznak, de folyton alakulnak a
korral, sőt, igyekeznek sodrásban maradni. A cselekmény unalmas, ellenben
gyönyörű tájképeket fest lelki szemeink elé. Mert semmi más nem történik.
Frédéric egyszerűen átfolyik a történeten, körülötte zajlanak az események,
mégis kívülállóként, mondhatni elszeparált
narrátorként vesz részt az eseményekben. Látja, megtörténik, a közvetlen
közelében, de nincs rá hatással, egyetlen eszmével sem tud azonosulni.
Bizonytalan a sorsában, nem tud magának hivatást választani, nagy tervei
vannak, ám ezek kérészéletűek, folyton Arnoux-né
alakjához igazodnak. Festő legyen, író, bankár? Nem számít. A szerelem élteti,
a nagy, mindent elsöprő szerelem nevében tesz mindent. Amikor a szerelméért hoz
áldozatokat (Deslauriers becsapása)
valódi értéket veszít (a férfi barátságát), amikor dühében elfordul tőle,
másokat nyomorít meg (Rosanette és
gyermeke). Fájdalmas kigúnyolása ez a romantikának.
De ha azt
hisszük, hogy a mellékszereplőként funkcionáló főszereplő az egyetlen, aki
önmaga karikatúrája, nagyot tévedünk. Minden karakterről lemállik a romantikus
arc, alatta üres, semmitmondó, kicsinyes jellemek rajzolódnak ki.
A másik
kiemelkedő szempont az ideálok lerombolása. Flaubert a regény során több
tucatszor alkalmazza ezt, a legmegrázóbb mégis Frédéric nagy szerelmének az
eltörlése. Dambrause, Rosanette, Delmar,
Sénécal, Vatnaz, Arnoux, Louise, de még a drága, szeretett Deslauriers is lerántja idealizált
személyiségét, és felsejlik az emberi természet valója. Unalmasak, unottak,
bosszúra éhesek, aljasak és alantasak egytől-egyig. Egyfajta fellélegzésként az
író végül megszabadítja főszereplőjét is a szerelemtől, a szeretett nő
idealizált, eszményi képétől, és szabaddá teszi. Ebben a szabadságban vesszük
észre, hogy az egész élete, minden lépése, és minden emléke semmissé lesz.
Minden összevetve
a pusztítás remekművet szül. Pontosan azért nehéz olvasni, mert nem akarunk
szembesülni az eltékozolt élettel, a tájleírásokba burkolt jellemtelenséggel –
mert milyen is Frédéric? Senki sem tudja, még ő maga sem -, azzal, hogy
mindenki hazudik, lop, csal, alakoskodik, hogy a barátság és a szerencse
forgandó és hálátlan, és még hosszan sorolhatnánk. Ennek ellenére megéri
elolvasni. Szerintem.
ÉRTÉKELÉS:
BORÍTÓ: Nem mondott semmit, nem alapozott,
nem adott hozzá. Unalmas. Ha jobban meggondolom, mégis illeszkedik a regényhez.
2 pont
TÖRTÉNET: Fájdalmasan realista romantikus
jegyekbe burkolva. Nincs lendülete, nem viszi az olvasót, de nem is ebben
rejlik a nagyszerűsége. 4 pont
KARAKTEREK: Pontosan azért, mert ennyire tudom
utálni és szánni őket, mert ennyire sokfélék – és mégis rémisztően egyformák,
ezt tartom a mű legnagyobb erősségének. 5 pont
EREDETI CÍM: Éducation Sentimentale
KIADÓ: Európa Könyvkiadó
OLDALSZÁM: 540
MEGJELENÉS: 1869
MŰFAJ: regény
FORDÍTOTTA: Gyergyai Albert
Leszámolás a romantikával: Gustave Flaubert - Érzelmek iskolája
Reviewed by woolfe
on
február 06, 2017
Rating:
Nincsenek megjegyzések